Arta devine artă indiferent de suport
Alături de inspirație, imaginație și tehnică, artă vizuală are nevoie de materiale pentru a fi produsă.
Azi, piața românească deține o gamă largă de produse care servesc tuturor artiștilor amatori dar și profesioniști. Desigur că prețurile și calitatea culorilor, a pensulelor, a lacurilor etc face diferența în aspectul final al unui tablou, dar suportul contează cel mai puțin.
Atâta timp cât este uscat, curat și corespunde nevoilor artistului, nu mai contează dacă a mai fost folosit în alt scop sau dacă se repictează aceeași bucată de pânză de 3- 4 ori.
Atunci când pictezi ai nevoie de suporturi pe care să așterni culorile. Fără ele arta nu poate exista, indiferent de tehnică, și astfel că te folosești de cartoane, placaje, bucăți de lemn sau pânză. Dacă privim la pictorii vechi observăm că și ei au folosit toate materialele amintite deja dar și piele de animale, au pictat pe scoarța copacilor și pe coji de ouă.
Arta devine artă indiferent de suportul care găzduiește pelicula de culoare.
Chiar dacă acest simbol este asociat cu reciclarea, el nu indică faptul că produsul este reciclabil sau că a fost ori va fi reciclat, ci că prin noua utilizare a suportul devine acum obiect de artă în sine. De asemenea, simbolul de mai sus ne arată că s-a contribuit financiar la o schemă de recuperare a unor materiale care altfel, ar fi fost neutilizate.
Pe ce ma bazez când spun asta? Să ne uităm la referințele restauratorilor din muzeele mari ale lumii, unde au utilizat spectrometria cu fluorescența de raze X (metodă de investigare a operei de artă) și au constatat că o lucrare poate avea mai multe straturi de culore cuprinse între 1 si 12 microni (un micron reprezintă a mia parte dintr-un milimetru).
De exemplu în lucrarea Mona Lisa a lui Leonardo da Vinci, grosimea totală a straturilor de culoare nu depășește 30-40 de microni. În alte situații, cercetătorii scot la iveală evidente încercări artistice suprapuse (desene șterse și refăcute, culoare aplicată și parțial îndepărtată, opere începute pe vertical și finalizate pe orizantal etc), uneori chiar cu subiecte diferite de opera finală care stă și încântă privitorul.
Ce contează în final?
Calitatea materialelor, actului creator și mesajul artistului care va ajunge la tine.
Autor: Victoria Man Grădinar